zondag 17 maart 2019

Koekjes bakken zonder ei.

Deze week vulde ik de koektrommel weer eens met zelfgebakken koekjes.
Af en toe bak ik de koekjes hier zelf, niet te vaak want hier in huis is het bewezen dat zelfgebakken koekjes 3 x sneller op gaan de koekjes uit de winkel.
Beetje gebrek aan discipline zal ik maar zeggen.

Ik had geen ei in huis dus maakte ze als volgt:

Ingrediënten: 

150 gram zelfrijzend bakmeel
100 gram koude boter
50   gram suiker
snuf zout


Doe alle droge ingrediënten in een kom en meng door elkaar.
Snijd de boter in stukjes en meng dit met de rest van de ingrediënten tot een mooi deeg.
Ik deelde het deeg door twee en deed bij 1 deel  wat cacao poeder.
De cacao poeder goed mengen met het deeg. 
Maak van het deeg een rol en wikkel het in huishoudfolie en laat het 30 minuten afkoelen in de koelkast
Verwarm de oven op 175 graden.
Als het deeg is afgekoeld kun je plakken snijden van de rol en deze op een met bakpapier beklede bakplaat leggen.




Bak de koekjes ongeveer 20 minuten goudbruin.

Dit is een erg fijn basis recept waar je natuurlijk veel variaties mee kunt maken.
Je kunt bijvoorbeeld ook jamkoekjes door een beetje jam in een kuiltje te doen of chocolade stukjes er doorheen mengen.




 

 

3 opmerkingen:

  1. Altijd fijn van die basisrecepten. Ik bak ook zelf koekjes. Scheelt zoveel afval en geld. Bloem ed koop ik per 5 kg bij de molen. Waar koop je vanillestokjes? Zelf vanillesuiker maken klinkt simpel en goed.
    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vanillestokjes haal ik gewoon ik de supermarkt. Ze liggen in het kruidenschap

      Verwijderen
  2. Dank je, ik ga eens kijken!
    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen

Euroclix...uitbetalen of doorsparen?

Archief