maandag 11 februari 2019

Geld besparen door zelf te maken. 11 dingen die ik niet meer koop!

Veel dingen liggen voor ons gemak in de winkel.
Daar staat vaak in verhouding een hoge prijs tegenover.
Zelf maken is veel leuker en stukken goedkoper.


Welke dingen ik niet meer koop:

1. Poedersuiker
Met gewone suiker en een blender maak je het in een handomdraai.
even door de zeef dan in een hervulbare  strooibus.
Ik heb de poedersuiker bus bewaard van de poedersuiker die ik eens gekocht had.

2.Vanille suiker.
Om maar even bij de suiker te blijven.
Ik heb een weckpot gevuld met kristalsuiker en daar vanillestokjes bij gedaan.
Je kunt deze pot steeds weer bij vullen bij dezelfde vanillestokje.

3. Paneermeel.
Paneermeel maak ik ook altijd zelf.
Oude boterhammen laten drogen en daarna in de keukenmachine fijnmalen.
Ik stop dit in een oude jampot.
Ook als ik bijvoorbeeld een stokbrood gesneden heb gaan de kruimels in de pot bij het paneermeel.

4. Pasta saus
 Deze maak ik tegenwoordig lekker zelf met verse tomaten, gehakt, ui, knoflook paprika, wortel  en een pakje gezeefde tomaten.

5.Bechamelsaus
Vroeger kocht ik van die potten met bechamelsaus voor bijvoorbeeld in de lasagne.
Nu ik erachter ben dat het super makkelijk zelf te maken is koop ik het nooit meer.
Het enige wat je nodig hebt is bloem, boter, melk, nootmuskaat en wat peper en zout.

6. kruidenboter
Zelfgemaakte kruidenboter smaakt zoveel lekkerder dan die uit de supermarkt.
Het lekkerst is ie als je het maakt met verse kruiden, bieslook, peterselie en knoflook maar voor het gemak kan het ook  met gedroogde kruiden en knoflookpoeder.
Ik heb niet altijd de verse ingrediënten in huis dus dan is het makkelijk wat uit het kruidenkastje te trekken.

7. Appelmoes
Het is super makkelijk zelf te maken.
Je kun het lezen in DEZE blogpost.
Daarbij komt dat de potten appelmoes uit de supermarkt bij ons te langzaam op gaan en dus meestal bederven.

8.Popcorn.
Popcorn poffen wij zelf.
Hier staat standaard een pot pofmaïs in de kast.
Je kunt HIER lezen hoe je dat kunt doen

9.Voor gesneden groenten.
Voor gesneden groenten kopen is ontzettend duur.
Meestal is het grootse deel van de inhoud prei en kool.
Ik koop losse groente en maak even tijd om alles te snijden.
Ik verdeel het in diepvrieszakjes en stop het in de vriezer.
Als ik het nodig heb schud ik het bevroren in de pan.

10.Plakjes of geraspte kaas.
Plakjes en geraspte kaas is in verhouding stukken duurder dan gewoon een blok kaas.
Kaas raspen doe ik met de keukenmachine, meestal met het laatste stuk kaas wat je niet meer zo goed kunt schaven.Dat gaat ik een zakje n de vriezer.
Als ik geraspte kaas nodig heb strooi ik het bevroren in het gerecht.


11. Wenskaarten
Wenskaarten maak ik zelf.
Bij de Action koop je blanco kaarten voor een leuk prijsje.
Een mooie geschreven tekst of een grappige tekening op het kaartje is zo gemaakt.
Of het nu voor verjaardag, geboorte, of een overlijden is.
Het is origineel, meestal leuk, goedkoper en je kunt er echt iets persoonlijks van maken.
Daarbij vind ik het een ontspannende hobby dus win win.



Maken jullie ook veel zelf?

4 opmerkingen:

  1. Mwah, gaat nogal. Dat je zelf poedersuiker kunt maken vind ik wel een superhandige tip. Die ga ik zeker gebruiken. Maar hutspot koop ik bijvoorbeeld wel al gesneden moet ik bekennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het heerlijk om op mijn gemak wortels te snijden.
    Is meditatie voor mij haha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mayonaise maak ik zelf, (de Franse mayonaise van waar wij wonen is erg zuur en duur... -dat rijmt ; )), eigenlijk alles uit je lijstje op vanillesuiker na, dat moet ik ook echt gaan doen! Verder friet en kroketten (diepvriesdingen zijn in Afrika minimaal te koop, bladerdeeg hebben ze dan wel weer). Pindakaas maak ik ook zelf. Ook veel deegwaren zoals gewoon Nederlands brood, wraps, kaneelbroodjes,pizza's etc. Kipgehakt maak ik door de filets van hele kippen af te snijden en in de hakmolen fijn te maken (sorry voor de vegetatiërs/vegans!). Eigenlijk maak ik bijna alles wat je zelf kán maken dus, haha. Misschien klinkt het lastig maar ik zie het eerder als ontspanning.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh en verder chocolate chips van kokosolie, poedersuiker en cacao (wel koel bewaren, anders smelt het).

    BeantwoordenVerwijderen

Euroclix...uitbetalen of doorsparen?

Archief