vrijdag 10 juli 2020

Leven van 1 salaris, Al bijna 3 jaar!

Ik zat mij zojuist te bedenken dat het al bijna 3 jaar geleden is dat ik mijn baan opzegde en besloot om voor de kinderen thuis te blijven.
Niet helemaal eigen keus maar door samenloop van omstandigheden. ( lees hier het verhaal)
Tot op de dag van vandaag heb ik er geen spijt van gehad.
Al heb ik af en toe momenten dat ik het thuis ook wel een beetje gehad heb.
Maar dat weegt niet op tegen het gemak en de rust die we nu in onze gezin hebben.
Ik sta altijd voor mijn kinderen op het schoolplein als ze uit school komen, ze kunnen dan afspreken met vriendjes of vriendinnetjes, voetballen , naar dansles, naar zwemles of wat ze maar van plan zijn.
Ik vind het een luxe dat ik me niet in allerlei bochten hoef te wringen om alles rond mijn werk te plannen.

Ik was vooral dankbaar dat ik thuisblijf moeder ben op het moment dat de kinderen ineens niet meer naar school konden vanwege het  Covid-19 virus.
Dat ik zonder stress en moeilijkheden mijn kinderen thuis gewoon kon begeleiden met hun schoolwerk maar ook er voor ze te kunnen zijn in deze gekke periode.


Financieel gezien zijn we er nu niet eens zo gek veel op achteruit gegaan.
Intussen heeft manlief een andere baan met een aantrekkelijker salaris, kan hij zonder met mij (Werk)  rekening te houden nacht, weekend of extra diensten draaien wat  uiteindelijk het netto verschil grotendeels op vangt.
Ook de vaste lasten hebben we onder de loep genomen en zo kan oversluiten of opzeggen veel voordeel opleveren.
Door gebruik te maken van het enveloppen systeem hebben we ook een goede grip op onze variabele uitgaven. 
Sparen gaat eigenlijk nog net zo goed als voorheen. wel staat het aflossen op de hypotheek op een lager pitje.
Door elke maand een klein beetje opzij te zetten voor verschillende doelen zijn we ook goed voorbereid op verjaardagen, sinterkerst of een vakantie.




Wat ook een groot verschil maakt is de manier van leven.
Omdat ik nu veel meer tijd heb kan ik veel meer dingen zelf doen en maken.
Ik kook alles from scratch,niet altijd een succes maar al doende leert men en ik word er steeds beter in al zeg ik het zelf.
Ik heb alle tijd om zelf mijn groenten te snijden, zelf pizza's te maken ,brood, koekjes en cake  te bakken, soep te koken en zelfs aardappelschijfjes te snijden.
Ik kook vaak voor meerder dagen en zorg voor genoeg zelf gemaakt "kant en klaar" in de vriezer.

Ook probeer ik elke week minimaal 1 to good to go pakket te scoren en aan de hand van de inhoud maak ik een weekmenu.
Soms komen daar heel verrassende dingen uit.
Tegenwoordig durf ik ook veel meer te experimenteren, gooi gewoon van alles bij elkaar en hopen dat het smaakt.
Je wordt er erg creatief van en leert ook nieuwe dingen kennen.
Zo leerde ik van Laura van www.wereldvanmama.nl dat je karnemelk kunt gebruiken voor pannenkoeken.
Smaakt echt gewoon goed en helemaal niet zuur of zo.
Ik kan niet goed tegen voedselverspilling dus probeer ik alles op te maken en te verwerken
Op deze manier kunnen we de kosten voor de boodschappen lager houden en wordt het eten niet weggegooid.












Ik durf dus best te zeggen dat wij het allemaal goed voor elkaar hebben en dat ik trots op ons gezin ben!
 







2 opmerkingen:

  1. Mooi gedaan mijn complimenten voor de kinderen ook fijn maar ook voor jullie zelf minder stress minder geregel en leren van elkaar en met elkaar geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen

Euroclix...uitbetalen of doorsparen?

Archief