vrijdag 3 april 2020

Enveloppen systeem ingeruild.Financieel voorbereiden

Zoals jullie weten ben ik fan van het budgetteren met het enveloppen systeem.
Het is overzichtelijk en doordat het geld door mijn handen gaat voelt een aankoop veel echter.
Dat is tenminste mijn ervaring.
Nu we in een roerige tijd zitten waarbij cash betalen niet meer zo vanzelfsprekend is heb ik besloten om voorlopig mijn enveloppensysteem naast me neer te leggen en in te ruilen voor een cashloze methode.'

Dat wil niet zeggen dat ik al mijn budgetten overboord gooi.
Juist nu vind ik het belangrijk om goed op het budget te letten.
Omdat het een onzekere tijd is en we niet weten wat ons allemaal nog te wachten staat betreft het inkomen vind ik het belangrijk om goed voorbereid te zijn en een tijdelijke extra "noodbuffer" op te bouwen naast onze normale noodbuffer.

Voorlopig doen wij geen extra aflossingen op de hypotheek.
Ook heb ik een paar categorieĆ«n geschrapt in ons budget voor deze betaal periode die niet  noodzakelijk zijn.
Zo schrapte ik:
Fun, cadeautjes, kleding en kids.
Dit zijn de dingen die niet noodzakelijk zijn dus die we best kunnen missen een maand.
Verder verlaagde ik het budget voor:"Auto" van € 150,- naar € 100-
De auto wordt nu bijna niet gebruikt dus tanken zal niet of nauwelijks nodig zijn.
Ik leg normaal elke maand  €150,- in het potje auto wat we niet gebruiken aan brandstof blijft staan en zo loopt het bedrag op zodat we daar deels de onderhoudskosten van  kunnen betalen.

Wat ik wel verhoogde is het boodschappen budget.
Vorige maand gaf ik bijna € 200,- meer uit aan boodschappen ten opzichte van de maand er voor en ik heb niet eens gehamsterd haha.
Daarover later meer.

Alles wat overblijft na de vaste lasten en de budgetten voor variabele uitgaven gaat naar de tijdelijke noodbuffer.

In plaats van voor de hele maand het geld cash op te nemen blijft het nu op  mijn rekening en houd ik op papier bij wat het budget is om overzicht te houden.
Als ik dan bijvoorbeeld boodschappen heb gedaan vul ik het bedrag in met daar achter het bedrag wat nog over is van het budget.
Dat werkt voor mij op dit moment het beste.

Er zijn nu ook bedrijven die geen incasso's inhouden.
Wij betalen nu niet voor zwemles en sportschool dus deze bedragen haal ik van de rekening en stort het op ons tijdelijke noodbuffer.
Als blijkt dat we die extra noodbuffer niet nodig hebben gaat de helft naar de normale noodbuffer en de andere heft lossen we af op de hypotheek.

Voor nu hoeven we ons nog geen zorgen te maken betreft het inkomen.
Maar liever te veel voorbereid dan te weinig.

Het voelt goed financieel voorbereid te zijn.

We proberen er met zijn allen het beste van te maken en juist de mooie dingen te zien die we nu ervaren.
Voor je het weet is deze tijd voorbij en denken we alleen terug aan de ellende
Daarom vind ik het juist belangrijk om hier positiviteit aan toe te voegen en geniet intens van de tijd die we nu echt samen hebben.

Zorg goed voor elkaar....

1 opmerking:

  1. Ik vind het echt lastig dat we nu niet contant mogen betalen. Ik heb voor m'n gevoel minder overzicht in m'n uitgaven. Ga deze weken ook steeds over m'n budget heen. We sparen niet extra in deze tijd. We hebben voldoende voor noodgevallen.
    Groet, Yvonne D

    BeantwoordenVerwijderen

Euroclix...uitbetalen of doorsparen?

Archief