woensdag 13 maart 2019

Het leven van een thuisblijfmoeder. De Ochtendroutine

Ik ben thuisblijfmoeder of huismoeder of huisvrouw of hoe je het ook noemen wilt.
Het klinkt allemaal een beetje raar en ik kan aan geen één van de varianten wennen.
Zo'n anderhalf jaar geleden begon mijn leven als thuisblijfmoeder.
Waar ik toen dacht ontzettend veel tijd over zou hebben lijkt het wel of er ineens veel minder uren in een dag zitten dan voorheen.
Allebei de kinderen gaan naar school dus de dag begint hier al op tijd.
Als er iemand geen ochtend mens is dan ben ik het wel, ik kan hard op zeggen dat ik vrijwel altijd last heb van een ochtendhumeur.
Daarom zet ik steevast de wekker 3 kwartier eerder dan die van de kinderen.
Ik fris me op, kleed me aan en kam mijn haar om vervolgens in het donker naar beneden te sluipen hopend dat niet 1 van de kinderen de trap hoort kraken en wakker wordt.
Dan loop ik blind naar mijn Senseo waar ik de vorige avond al een koffiepad in deed en een kopje onder zette. 
Alleen nog op de knop drukken, scheut amandelmelk erin en klaar is kees.
Ik drink dan in alle rust mijn kopje koffie en eet ontbijt aan de keukentafel, dat is mijn moment om te aarden en wakker te worden.
Voor de kinderen snijd ik wat fruit en vul  de fruitbakjes en zet de bakjes met de schoolbekers klaar
Ze vullen dan zelf hun eigen schooltas.
Tijd om de kinderen wakker te maken als ze dat nog niet zijn.
Om alles in goed banen te  lijden en zo min mogelijk ochtendstress te creëren heb ik een lijst voor de ochtend routine gemaakt. Deze heb ik voorzien van zelf getekende illustraties, uitgeprint en in de kast gehangen.
De kinderen weten precies wat ze moeten doen om zich klaar te maken voor school.
Dat wil niet zeggen dat ze het ook altijd uitvoeren maar in de meeste gevallen gebeurd er wat er moet gebeuren.
Af en toe moet ik ze op het lijstje wijzen en soms moet ik even mopperen.
De kinderen kleden zich aan, de setjes kleding leg ik de avond van te voren al klaar om keuzestress in de ochtend te voorkomen.
Dan naar de badkamer om haren te kammen en een klodder gel in de haren van de jongen te gooien.
Beneden staat de keukentafel voor het ontbijt gedekt, ik smeer  brood en schenk een beker melk in.
Na het ontbijt zet iedereen zijn of haar bord op het aanrecht en ruimen we samen de tafel af.
Dan gaan de kinderen hun tassen in pakken en ik ruim de vaatwasser uit en in.
Na het tanden poetsen mogen ze nog even spelen of tv kijken.
Ze hebben zelf in de hand hoeveel tijd er nog over is voor spelen of tv kijken afhankelijk van hoe snel ze het lijstje hebben afgemaakt.
Ik haal de was nog uit de wasmachine, die zet ik de avond van te voren op timer zodat deze klaar is in de ochtend en zo dus niet te lang  in de machine blijft zitten en gaat stinken.
Rond 8:20 breng ik de kinderen te voet naar school.
Daarna pak ik thuis de fiets om naar de sportschool te gaan
Daar doe ik kracht training en een half uurtje cardio  4 ochtenden in de week.
Ik vind het heerlijk mij even uit te leven in de sportschool het is een soort van vervanging van mijn baan, om toch iets om handen te hebben en in een bepaalt ritme te blijven.
Na het sporten fiets ik meestal even langs de supermarkt om wat boodschappen te halen.
Meestal ben ik rond 11 uur weer terug thuis en spring onder de douche.
Dan neem ik even tijd voor koffie en een herstelmaaltijd. Daarna dek ik de tafel voor de lunch.
Met een beetje geluk heb ik nog tijd om de was op te hangen en dan is het alweer tijd om de kinderen op te halen voor de lunch.

Zo vliegen de ochtenden van deze thuisblijfmoeder voorbij.

Hoe is jullie ochtendroutine?
Gehaast of juist heerlijk relaxed?



5 opmerkingen:

  1. Ik legde alles altijd de avond van te voren klaar, om meer rust te creëren. Inmiddels zijn mijn kinderen pubers en is de ochtendroutine rustiger geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, dat sporten! Knap zeg.
    En wanneer poets je?
    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dapper zeg. Mijn energie is in de middag een stuk minder.
    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen

Euroclix...uitbetalen of doorsparen?

Archief