donderdag 6 december 2012

Budgetteren en begroten.


Het einde van het jaar is weer in zicht.
Dit betekend voor mij dat ik weer aan de slag ga met budgetten stellen en een begroting maken voor komend jaar.
Alle inkomsten en uitgaven noteer ik in een excel bestand.
In verband met de uit te voeren verbouwing ga ik komend jaar de budgetten strak houden om zo veel mogelijk te kunnen sparen.
Het fijnste vind ik om echt per maand te werken dus niet van salaris tot salaris.
Mijn salaris komt de 20ste van manlief meestal rond de 22ste dat wordt meteen helemaal op de spaarrekening gezet.
Zo krijgen we in ieder geval 8 en 10 dagen rente op ons salaris.
Rond de 30ste stort ik het maandbudget op de lopende rekening.
Dit is uitgesplitst in 3 bedragen.
€ 945,00 Netto vaste lasten per maand
€ 280,00 of € 350,00 boodschappen budget (ligt er aan of een maand 4 of 5 weken telt)
€ 500,00 Voor overig Hobby's,sporten,kleding,brandstof,inrichting huis,huisdier etc.
------------+
€ 1725,00 of  € 1795,00 per maand.

Als we ons aan dit budget houden kunnen we elke maand rond de € 1000,00 sparen.
Maar als we minder uitgeven dan zelfs meer.
Wel moeten hier de jaarlijkse vaste lasten van betaald worden.
Hier moet ik € 300 per maand voor reserveren.
Ik betaal eigenlijk alles wat kan per jaar.
wegenbelasting,verzekering,zorgpremie,onroerendzaakbelasting,waterschapsbelasting etc.
In de meeste gevallen levert het een korting op.


Zijn jullie ook al bezig met begroten voor 2013?


1 opmerking:

  1. Ik had in augustus al de eerste versie klaar staan. Het is dan ook makkelijk, want er zou niet veel veranderen. Totdat er dus een nieuw kabinet kwam en er dus best wel wat verandert voor mij per januari. Niet noodzakelijk slechter af overigens. Want door de komst van de 2e krijg ik dus meer kinderbijslag en meer kindgebonden budget, dan ik berekend had. EN wat ik ook echt lang niet allemaal nodig ga hebben.
    Het per jaar betalen doe ik ook het liefste. Dit jaar helaas de zorgverzekering per half jaar, omdat ik het net niet ga redden om het hele bedrag bij elkaar gespaard te krijgen. Voor volgend jaar lukt dat wel (omdat ik nog een klap geld van de belasting krijg) en dan doe ik het ook zeker weer per jaar. Ik vind het prettig dat ik er dan verder niet zo erg meer over hoef na te denken. Dat scheelt ook aanzienlijk in de maandelijkse kosten. Als het even niet in te passen valt, dan hoeft het ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen

Euroclix...uitbetalen of doorsparen?

Archief