maandag 12 oktober 2020

Verjaardag goed voorbereid met sinking fund.



Eind vorig jaar leerde ik het begrip "sinking funds" kennen. Een sinking fund is een klein spaarplan voor uitgaven waarvan je meestal van te voren al weet dat deze komen gaat. Bijvoorbeeld voor een verjaardag, sinterklaas, kerst of andere evenementen waarvoor je geld nodig hebt. Door elke maand een klein bedrag te sparen heb je op het moment dat je het geld nodig hebt het bedrag al bij elkaar gespaard en is het niet ineens een hele hap uit je budget.

Vorige week was de jongste jarig, hij mocht alweer 7 kaarsjes uitblazen. Soms vraag ik me af waar de tijd blijft. Het gaat allemaal zo snel. Voor zijn verjaardag begon ik eind vorig jaar een sinking fund. Eerst maak ik een overzicht van kosten die ik met dit spaardoel wil bekostigen. 

Cadeau € 50 Kinderfeestje € 100 Taart en traktaties € 30. Zo ben ik op het bedrag van € 180 gekomen. Door elke maand een klein bedrag te sparen en door spullen  te verkopen heb ik dit bedrag bij elkaar gespaard.  De boodschappen voor het feestje tel ik hier niet bij, deze gaan van het gewone budget.  Jammer genoeg door de Corona maatregelen hebben we dit jaar het feestje klein moeten houden en hebben we alleen opa's en oma's oom en tante op verschillende dagen uitgenodigd. Daardoor hadden we dan wel weinig extra boodschappen.

Van ons kreeg hij voor zijn verjaardag een stunt step. Deze wilde hij heel erg graag hebben en was er dus heel erg blij mee.

De traktatie op school was dit jaar heel simpel, Na een aantal keer vragen wat hij  graag wilde trakteren kwam hij met het idee om candy bars te trakteren. Goed idee aangezien de regel is (nu met Corona) dat alles in de fabriek ingepakt moet zijn. Bij de action kocht ik een trakteerdoos voor € 0.99  en kocht ik 2 mix zakken mini mars etc. Ziet er gezellig uit en lekker makkelijk. Kind was blij en daar doen we het voor.




Een verjaardag komt natuurlijk elk jaar terug dus daarom is het heel makkelijk om je  nu alvast voor te bereiden voor volgend jaar. Daarom heb ik alweer een nieuw sinking fund voor zijn verjaardag aangemaakt voor 2021. Het bedrag ga ik weer in kleine stapjes bij elkaar sparen zodat ik ook volgend jaar weer goed voorbereid ben.

Gebruiken jullie ook sinking fund?




1 opmerking:

  1. Ik vind je traktatie echt geniaal, ik ga ook kijken voor zo'n trakteerdoos. Dat scheelt echt veel tijd en moeite, en aangezien het toch allemaal los ingepakt moet dit jaar.... Dan maar zoiets :)

    En handig inderdaad zo'n sinking fund, ik doe het zelf ook zo :D

    BeantwoordenVerwijderen

Euroclix...uitbetalen of doorsparen?

Archief