vrijdag 3 november 2017

Besparen op boodschappen 9 Tips!

Op het moment dat wij zin gaan consuminderen ben ik begonnen met het besparen op boodschappen.
Het leek een hele opgave maar niets leek minder waar.
Het werkt juist harstikke goed!

Wij hebben het volgende toegepast:

1.Week/maand budget.
Bepaal een bedrag wat je per week of per maand aan boodschappen wilt uitgeven.
Je kunt dat bedrag per week of per maand pinnen,wat voor jou het fijnste werkt.
Ikzelf vind per week pinnen het fijnst dan heb ik meer overzicht en voorkom dat ik stiekem toch meer geld uit geef.
Bepaal ook wat je doet met het bedrag wat je aan het einde van je week over hebt.
Wij deden het in de pretpot maar je kunt het ook mee nemen naar de volgende week zodat je minder van je rekening hoeft te pinnen.

2.Boodschappenlijstje.
Maak van te voren een boodschappenlijstje en koop ook echt alleen wat daar op staat!
Ja ook ik heb daar af en toe nog steeds moeite mee hoor ;-)
Ik leg altijd een boodschappen briefje in de keukenla zodat ik het direct kan noteren zodra er iets op raakt of is.
wel eerst even je voorraadkast checken.
Je kunt het natuurlijk ook op je digitale boodschappenlijstje plaatsen als je je boodschappen besteld.

3.Maandboodschappen
Als je 1x per maand het meeste houdbare wat je nodig hebt in huis haalt voorkom je dat iets plotseling op is.
Als je het dan ook nog laat bezorgen scheelt het gesjouw,tijd en je valt niet voor impuls aankopen.
Je kunt een basislijst maken met producten die je iedere maand nodig hebt.

4.Plan een weekmenu.
Door van te voren te plannen wat je gaat eten voorkom je dat je snel voor iets gemakkelijks kiest.
Check eerst je voorraad en de aanbiedingen,aan de hand daarvan stel je een menu samen.
Ik sjees altijd eerst even langs alle kastjes en de vriezer en maak op zondag avond een weekmenu.
Wel eerst even de aanbiedingen checken. ;-)

5.Geen kant en klaar.
Ga niet voor een zakje gesneden groente maar snij groentes zelf.
Een prei kost nu bij ah € 0.29, voor een zakje voorgesneden betaal je al gauw 1.50 voor minder inhoud.
Ik maak ook altijd zelf soepballetjes als je die kan en klaar koopt betaal je gewoon het dubbele voor een kilo.In kleine porties invriezen en ik heb mijn eigen "kant&klaar"

6.Reken om naar kilo's/liters of stuks.
Meestal staat op de schap de prijs per kilo of liter.
soms lijkt de ene pot pindakaas goedkoper dan de andere.
maar vergis je niet,misschien is de inhoud anders en blijkt die grotere "duurdere" pot pindakaas toch goedkoper.
Als het niet vermeld staat schroom ik er ook niet naar het even op mijn telefoon uit te rekenen of die aanbieding nu wel echt voordelig is of niet.

7.Kijk onderop het schap.
Ga eens door je knieeen als je voor het schap staat.
Je zult zien dat de goedkopere producten onderop staan.


8.Koopzegels
Ik neem altijd koopzegeltjes.
Voor elke euro die je besteed kun je een zegeltje kopen voor € 0.10.
Als je 250 zegeltjes hebt geplakt krijg je bij jumbo € 26.00
bij ah is het geloof ik 490 zegels en dan krijg je € 52.00
Dat geld gebruik ik voor de boodschappen zodat ik minder van de rekening hoef te pinnen.

9.Winkel bij Jumbo
Bij jumbo krijg je je product gratis mee als het fout geprijst is.
Ik heb bijna elke week wel iets wat ik gratis mee krijg omdat de prijs niet klopt.

Hebben jullie nog handige tips?

2 opmerkingen:

  1. Wat punt 6 betreft gebruik ik graag de Android app Price Cruncher. Hiermee kan je eenvoudig berekenen welke verpakking voordeliger is, maar ook hoeveel iets gaat kosten als er een bepaald percentage korting vanaf gaat. Natuurlijk kan ik dat allemaal prima met de rekenmachine, maar vind dit wel erg makkelijk :)

    BeantwoordenVerwijderen

Euroclix...uitbetalen of doorsparen?

Archief