donderdag 25 februari 2016

Pannenkoeken ( basisrecept )


Regelmatig staan er bij ons pannenkoeken op het menu.
De kinderen zijn er dol op en wij zelf vinden het ook erg lekker.
Vroeger kocht ik altijd een pakje pannenkoekenmix.
Totdat ik er achter kwam hoe eenvoudig het recept met bloem is.
Daarom deel ik graag met jullie het recept.

De ingrediënten :

- 250 gram bloem
- 600 ml melk 
- 2 eieren
- 1 mestpunt zout
- 1 eetlepel of zakje vanillesuiker
- scheutje zonnebloemolie
- klein klontje boter

1. Zeef de bloem met het zout in een kom.
2. Meng de vanille suiker erdoor.
3. Voeg de helft van de melk toe en roer goed met een garde.
4. Voeg de eieren de rest van de melk en de olie toe.
5. Mix totdat er geen klontjes meer te zien zijn.
6. Laat het beslag 30 minuten rusten in de koelkast.

Nu kun je gaan bakken.
Verhit de koekenpan en laat de boter smelten.
Nu kun je het beslag in de pan doen en bak aan beide kanten.
Door de olie in het beslag is het extra toevoegen van boter niet meer nodig.

Verder kun je natuurlijk eindeloos variëren met ingrediënten.
Wij eten ze graag met appel of geraspte kaas erdoor.

De vanille suiker heb ik zelf gemaakt.
Gewoon een potje met suiker met twee vanille stokjes er in bewaren.
Ook de poeder suiker maak ik zelf door kristal suiker in de keukenmachine fijn te malen.
Ik bewaar dit in een oude strooibus voor poedersuiker.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Euroclix...uitbetalen of doorsparen?

Archief