zondag 30 december 2012

Budgetmama's bespaartips #2 Wassen

Door bewuster met je was om te gaan kun je flink besparen.
Budgetmama's tips op een rijtje:

-Was enkel met een volle trommel.
Niet te vol,Dit is slecht voor je machine en je was wordt dan niet schoon.

-Was op 30 graden in plaats van 40.
Of op 40 in plaats van 60.
Beddengoed en vaatdoekjes gaan bij mij wel op 60 graden.

- Gebruik geen droger of zo min mogelijk.
Als je je was buiten op hangt in plaats van in de droger te doen kun je veel besparen.
Gemiddel kost 1 keer drogen € 1.00 (tel uit je winst)
Zelf heb ik 5 jaar geleden een droogmolen aangeschaft,echt een superding!
Ik kan wil  niet meer zonder dat ding.
In de wintermaanden gaat de was hier op een droogtoren in de badkamer.

Heel af en toe slinger ik de droger nog wel eens aan.
Als er zieken zijn en het beddengoed moet snel weer droog zijn.
Of soms omdat je handdoeken er zo lekker zacht van worden.
Dit is meer luxe dan noodzaak natuurlijk.

-Als je de droger dan toch gebruikt gooi er dan een stuk of 3 droge handdoeken bij.
Dan is je was veel sneller droog en dus de droogbeurt korter.


-Gebruik de helft minder wasmiddel dan door de fabrikant wordt geadviseerd.
Zo doe je dubbel zo lang met je wasmiddel en je was wordt er echt wel schoon van.
Die fabrikanten willen natuurlijk dat je zo kort mogelijk met die fles wasmiddel doet.

-Of beter nog maak je wasmiddel zelf!
Ik heb er nog geen ervaring mee maar heb er al veel over gelezen en het schijnt echt goed te werken.
Eerst ga ik mijn voorraad wasmiddel opmaken en dan wil ik ook eens gaan proberen om zelf wasmiddel te maken.De lege kannen worden dus  bewaard.

-Zorg voor minder was!
Door bewuster na te denken over wat er allemaal in de wasmand beland kun je je wasbeurten  beperken.
-Gebruik badhanddoeken  2 of meer keer.
Na het douchen hang je het op een rekje te drogen en gebruik de badhanddoek bij je volgende douche nog maals.
Na 1 keer douchen is je handdoek echt niet zo vies dat ie gewassen moet worden je bent immers net schoon gedoucht.
-Gebruik een tafelzeil wat je met een vochtig doekje af kunt nemen in plaats van een tafelkleed.
Dit scheelde hier in huize budgetmama al een hoop was.
Met een kleintje in huis werd hier het tafelkleed elke dag goed vies.
nu gewoon een doekje erover en klaar is budgetmama
Scheelt veel ruimte in je wastrommel.
-Draag kleding een dagje langer of hang het te luchten bij het raam.
Vaak is het dan weer lekker fris en kun je het met gemak nog een dagje aan.






3 opmerkingen:

  1. Vaatdoekjes kun je ook op lagere temperaturen wassen door ze in een emmer met water en een flinke scheut baking-soda te zetten. Dat dood alle bacteriën. Scheelt toch weer een 60 graden-was. beddegoed hoeft dan ook niet zo heet meegewassen te worden en dat scheelt in slijtage.
    Als je de vaatdoekjes 's ochtend sin de emmer doet, kun 'je 's avonds tegen voordelig tarief wassen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je tip!
      Waar is backing soda te koop?

      Verwijderen
  2. Ik maak mijn wasmiddel ook zelf. Kosten voor 65 liter wasmiddel 6 euro aan zeepvlokken en 6,75 aan verzendkosten. REsultaat heerlijk natuurlijk geurtje (marseille) en een volle portemonnee! Als wasverzachter gebruik ik azijn avn de lidl. Werkt prima. alleen bij hele vieze vlekken gebruik ik een klodder groene zeep van driehoek.
    http://vlindertjelief-leeftbewust.blogspot.nl/2012/05/zelf-wasmiddel-maken-met-marseillezeep.html#!/2012/05/zelf-wasmiddel-maken-met-marseillezeep.html

    BeantwoordenVerwijderen

Totaal aantal pageviews